2012年10月5日星期五

未有更新电表电费暴增200%投诉 TIADA KES BIL TNB NAIK 200%


周二在国会提问有关民众投诉,旧电表更新后,电费暴涨逾200%问题,获有关部门答覆指并没有接获电费暴涨200%的投诉。

隔日能源、绿色科技及水源部部长拿督陈华贵即宣布,由于接获太多投诉,国能将中止为民众更新电表。

随着部长的上述宣布,国内已更新电表的120万名用户,其中因为更新电费造成电费骤增,现在该如何是好?

我会在参与2013年财政预算案辩论时提出上述问题,要求政府重视消费人的投诉和利益,给予国能用户合理的交代。

能源、绿色科技及水源部副部长拿督诺丽雅之前在答覆我的询问时透露,国能是根据旧电表已过于陈旧、损坏等情况,为民众更换新电表,目前国能正逐步更换使用期长达10年以上的旧电表,以数码新电表取代。

根据国能的调查发现,使用超过15年的电表有减缓的迹象,这意味着消费人少付了一些电费。新的数码电表则能更准确地记录用电量,因此若消费人在更新电表后,接获的电费单较高并非不寻常。

我在附加问题提及,民众投诉在更新电表后,电费增加逾200%,政府有否调查在更新电表后,增加的电费幅度及接获多少宗投诉?

副部长在回答我的附加提问时表示,该部门并没接获电费增加逾200%的投诉,自2011年迄今,国能共为国内120万户消费人更新电表,其中投诉电费过高的有3千100宗。

此外,获20令吉电费回扣的消费人,自2011年至今,仍维持在80万至100万人之间,在更新电表计划推行后,数目并没有太大差异。

Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Noriah Kasnon menjawab soalan saya yang dikemukakan di Dewan Rakyat berkata bahawa daripada 3,100 kes aduan diterima oleh TNB, kebanyakan penguna terbabit dikesan melakukan usikan terhadap meter hingga kadar bil meningkat mendadak.

Setakat ini, penggantian meter lama dilakukan TNB secara berkala daripada 2011 hingga sekarang. Lebih 1.2 juta pengguna sudah menerima proses penukaran meter lama.

Daripada jumlah itu, kebanyakan aduan membabitkan bil tinggi dan daripada 3,100 kes kebanyakannya bukan disebabkan peningkatan bil kerana penukaran meter lama kepada baru, tetapi usikan meter.

Menurutnya, kementeriaan tidak pernah menerima kenaikan kes 200 peratus. Jika ada, beliau mengalu-alukan semua untuk memanjangkan kepada kementerian dan kedai TNB berhampiran.

Mengenai rebat RM20 kepada pengguna elektrik, sejak tahun lalu hingga kini, 800,000 hingga sejuta pengguna dalam tempoh sebulan dapat rebat tersebut.

Dalam jawapan ringkasnya, Noriah berkata, program penukaran meter TNB dibuat berdasarkan tiga sebab iaitu meter lama yang sudah melebihi hayat, meter mengalami kerosakan dan diusik.

没有评论: