2014年4月8日星期二

消费税克服税制弱点 PELAKSANAAN GST MENGATASI KELEMAHAN SISTEM CUKAI


实施消费税能克服现有销售税及服务税的弱点,包括双重课税及价格转移等负面影响。

财政部在答覆我的口头询问时表示,消费税并不是新税务,而是取代现有的销售税及服务税的新税制。

我是日前在国会下议院询问有关消费税如何克服目前销售税及服务税的弱点时,获得财政部的上述书面答覆。


政府早在2010年即通过三个方向展开消费税醒觉运动,即消费人、商家及政府部门。截至今年2月为止,已展开4千967项活动,参与的人数总和为27万1千288人。

此外,政府也通过各项平面、电子及社交媒体进行宣导,包括报章、电视、电台、部落格、网站、推特、面子书及广告牌等。

为配合消费税的实行,关税局已耗资9千800万令吉进行消费税电脑系统安装;1千万令吉作为商家受训奖掖用途,另1千700万则是宣传预算,包括报章、电视、电台等广告宣传。

Kerajaan mendapati kelemahan dalam sistem cukai jualan dan cukai perkhidmatan sedia ada yang perlu diatasi seperti kesan cukai berganda dimana pengguna terpaksa membayar harga yang lebih tinggi dan isu pemindahan harga yang memberi kesan kepada kutipan hasil.

Oleh itu, pelaksanaan GST mampu mengatasi kesan negatif kepada negara dan pengguna.

Saya meminta Menteri Kewangan menyatakan kelemahan dalam sistem cukai jualan dan cukai perkhidmatan yang sedia ada di mana wajar untuk kerajaan melaksanakan GST untuk menggantikannya di Dewan Rakyat baru-baru ini.

Program kesedaran dan latihan GST telah dijalankan semenjak tahun 2010 kepada tiga golongan sasaran iaitu pengguna,peniaga dan jabatan Kerajaan. Sehingga Februari 2014,sebanyak 4967 program telah dijalankan dan dihadiri oleh 271,288 orang.

Bagi aktiviti publisiti, pelbagai saluran media telah dijalankan seperti di akhbar,televisyen,radio dan billboard serta melalui media sosial seperti blogspot,laman web,twitter dan facebook.

Perbelanjaan yang telah dan akan dilakukan oleh Kerajaan termasuk:- RM98juta bagi sistem perkomputeran GST yang telah siap dibangunkan oleh Jabatan Kastam DiRaja Malaysia; RM100juta bagi geran latihan kepada peniaga yang diuruskan oleh Kementerian Kewangan dan RM17juta bagi program publisiti melalui pelbagai saluran media seperti di akhbar,televisyen,radio dan billboard serta melalui media sosial iaitu blogspot,laman web,twitter dan Facebook yang diuruskan oleh Kementerian Kewangan.

没有评论: