2016年10月28日星期五

马电讯网路故障投诉今年比去年少

今年迄今,通讯及多媒体委员会共接获1524宗针对马电讯服务的投诉,其中仅有18宗投诉涉及故障维修,比去年的49宗减少了63%。

通讯及多媒体部是日前针对我在国会下议院的口头提问,做出上述书面答覆。我询问有关该部门是否针对网络服供应差强人意,尤其是马电讯公司被指网速缓慢故障的投诉采取行动时,获得上述答覆。

该委员会在答覆中指出,截至今年10月,所有的投诉都已获得解决。该委员会也将继续监督,同时针对委员会投诉平台接获的所有投诉采取行动。委员会通过发布服务素质提供标准监督国内宽频服务供应商的素质,并将对违反标准的电讯供应商采取必要的对付行动。

Pada tahun 2016, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah menerima sejumlah 1524 aduan yang dikemukakan terhadap Telekom Malaysia Berhad. Daripada jumlah keseluruhan aduan ini, hanya 18 aduan (1%) sahaja yang melibatkan pembaikan kerosakan, menunjukkan penurunan sebanyak 63% pada tahun 2016 berbanding 49 aduan yang dilaporkan kepada pihak SKMM pada tahun 2015.

Kementerian Komunikasi dan Multimedia menyatakan bahawa aduan yang diterima telah diselesaikan dalam jawapan pertanyaan lisan kepada saya di Dewan Rakyat baru-baru ini.

Saya meminta Kementerian menyatakan apakah tindakan yang diambil untuk menangani kelemahan pembekal perkhidmatan internet khasnya Syarikat Telekom Malaysia Berhad yang begitu lambat membaiki aduan kerosakan.

Kementerian menyatakan bahawa pelbagai tindakan telah diambil oleh SKMM iaitu memantau dan mengambil tindakan terhadap aduan yang dikemukakan melalui portal aduan SKMM, mengeluarkan Standard Mandatori Kualiti Perkhidmatan untuk mengawal selia mutu perkhidmatan jalur lebar berwayar di Malaysia, tindakan penguatkuasaan akan diambil terhadap mereka yang gagal mematuhi Standard Mandatori.

没有评论: