2017年8月10日星期四

2017年结婚与离婚修订法案辩论 Perbahasan Rang Undang-undang Membaharuhi Undang2 (Perkahwinan dan Penceraian) (Pindaan)


昨天晚上在国会下议院参与辩论2017年结婚与离婚修订法案辩论,在辩论中,我针对一些修订条文提出建议与看法,其中一项重要的课题是穆斯林及非穆斯林可在民事法庭提出离婚申请,同时,修订条文也赋予双方拥有21岁以下孩子的相同权力。但是,有三项情况我认为有关部门有必要解释清楚:

1.如果父母任何一方在非逝世的情况下失联,有关部门如何定义这段婚姻?

2.如果一名19岁的青少年要结婚,但其亲生父母及养父母都逝世,在这情况下,该由谁做主?
因此我建议,在上述情况下,应允许父母或养父母其中一人能够做主。

3.第12条文的定义扩大至牵涉孩子的福利、扶养、教育及宗教,这在废除第88A条文之后显得非常重要。它能确定非穆斯林夫妇的权益受到保障,在涉及孩子的宗教、扶养及教育上能提出意见。

我也建议在上述情况下,民事法庭也应考虑孩子的意愿,尤其在“孩子利益为上”的前题上。

法令修改后,非穆斯林夫妇能同时争取共同扶养孩子吗?如果是,在其中一方改信奉伊斯兰教之后提出离婚,如何确保孩子不会在此情况下随着改教?

另外一个情况是关于离婚后,非穆斯林伴侣可否向已改信伊斯兰教的前伴侣要求赡养费。这是确保非穆斯林伴侣的权益,以确保改教后的前伴侣不会逃避责任。

最后,我也吁请政府重新将88A条文纳入修订后的法案,因为单方面改教牵涉的问题仍然悬而未决,这也是少数群体希望政府能够正视的心声。

Turut serta dalam Perbahasan Rang Undang-undang membaharui Undang-undang (Perkahwinan dan Penceraian) (Pindaan) 2017 di Dewan Raktyat semalam.

Dalam perbahasan ini saya juga membangkitkan beberapa perkara lain yang juga penting.

Isu pertama mengenai isu pemisahan di antara mahkamah sivil dan mahkamah syariah bagi menamatkan satu perkahwinan di antara pasangan yang beragama Islam dan bukan beragama Islam telah mendapat satu penyelesaian yang baru. Di bawah pindaan ini, pasangan yang ingin bercerai boleh mengemukakan petisyen penceraian mereka di mahkamah sivil. Tambahan, hak yang sama diberikan juga kepada pasangan yang beragama Islam.

Selain itu, pindaan ini juga telah membolehkan hak yang sama diperolehi oleh kedua-dua pasangan sama ada Islam dan bukan Islam ke atas isu berkaitan dengan perkahwinan anak yang masih berumur di bawah 21 tahun. Akan tetapi, terdapat tiga perkara yang saya ingin mendapatkan penerangan daripada kementeriaan:

1. Apakah cadangan kementerian sekiranya salah seorang ibu bapanya tidak dapat dikesan dan bukannya meninggal dunia. Bagaimana persetujuan mengenai perkahwinan ditentukan?

2. Sekiranya seorang remaja yang berumur 19 tahun ingin berkahwin tetapi kedua ibu bapa kandung dan ibu bapa angkatnya meninggal dunia. Bagaimana persetujuan diperolehi oleh remaja tersebut?

Maka saya mencadangkan bagi situasi pertama dan kedua supaya kuasa mahkamah sivil untuk mengecualikan persetujuan kedua-dua ibu bapa bagi perkahwinan anak dan membenarkan supaya salah seorang dibenarkan membuat persetujuan.

3. Agar Sek 12 diperluaskan mengenai perkara lain seperti kebajikan, penjagaan,pendidikan dan agama ke atas anak. Ini adalah penting apabila Sek baru 88A digugurkan. Ini juga memastikan agar hak pasangan yang bukan Islam terjamin dan sekurang-kurangnya boleh mengemukakan pendapat kepada perkara kebajikan penjagaan, pendidikan dan agama anak mereka bersama.

Saya mencadangkan agar pendapat anak tersebut dirangkumikan dalam pertimbangan mahkamah sivil terutamanya keagamaan kanak-kanak atas dar "in the best interest of the child".

Perkara yang terakhir yang dibangkitkan ialah penguguran Sek 88A. Diminta agar pihak kerajaan mempertimbangkan semula agar sekysen ini dimasukan semula dalam pindaan berikutnya. Ini kerana isu "unilateral conversion" masih akan tergantung tanpa penyelesaian. Ini juga merupakan suara golongan minoriti yang juga merupakan rakyat yang perlu didahulukan.

没有评论: